Saturday, January 16, 2010

စိတ္သေဘာထားေျပာင္းၾကည့္ပါ

စိတ္သေဘာထား ေျပာင္းရမွာ မေၾကာက္ပါနဲ႔။ဘယ္ထင္ျမင္ခ်က္ ၊ဘယ္ဆံုးျဖတ္ခ်က္ျဖစ္ျဖစ္ အမွန္တရားနဲ႔ နီးစပ္တယ္လို ့ ယူဆရတာထက္ မပိုပါဘူး။ျပင္သင့္ရင္ျပင္ရမွခ်ည္းပဲ။အေတြးေဟာင္းေတြခ်ည္း ဆက္ေတြးေနတာထက္၊ဥာဏ္အေျမာ္အျမင္နဲ႔ သတၱိအရာမွာသာေအာင္ လုပ္ျပီး စိတ္သေဘာထား ေျပာင္းၾကည့္လိုက္ပါ။စိတ္ကူးသစ္ေတြကို လက္သင့္ခံလိုက္ပါ။
ေရာ့စကိုးဒရမၼာန္
စိတ္သေဘာထားေျပာင္းၾကည့္ပါ


အေတာ္ေကာင္းတဲ့စကားပဲ။ေျပာသြားလိုက္ပံုကလည္း ရွင္းရွင္းျပတ္ျပတ္နဲ႔သတၱိေရာခြန္အားပါ အျပည့္အ၀ပါတယ္။ျမန္မာ့အမ်ိဳးသားေခါင္းေဆာင္ၾကီး ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္း ကလည္း သူ႕ရဲ႕ကိုယ္တိုင္ေရး အထၳဳပၸတၱိ ထဲမွာ ဒီသေဘာမ်ိဳးေရးထားတာ သတိရမိတယ္။
“လူတေယာက္ဧ။္ သက္တမ္းတြင္ အစ ပထမ ကသိျမင္လာေသာ စိတ္ေနစိတ္ထား ၀ါဒတို ့သည္ အမွန္ခ်ည္းမဟုတ္။ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရမည္သာတည္း။
ယေန႔အယူအဆႏွင့္ နက္ျဖန္ အယူအဆတို႕မွာ တူခ်င္မွတူေပမည္။အမွန္ကား လူတဦးဧ။္ဘ၀တြင္ ကၽြႏု္ပ္ တို ့သည္ အယူ၀ါဒေျပာင္းလဲျခင္းမ်ားကို
ေတြ႕ရေသာအခါ ထိုလူသည္ သမာဓိမတည္ ၊ေရွ႕ေနာက္မညီဟု ထင္မွတ္မွားေလသည္။သမာဓိ မတည္ျခင္းသည္ ကိုယ္က်င့္တရား ေဖာက္လြဲေဖာက္ျပန္
ျဖစ္ျခင္းေပတနည္း။ ၀ါဒေျပာင္းမႈမွာ ဉာဏ္အျမင္ဧ။္ေျပာင္းလဲမႈေၾကာင့္ သမာဓိမတည္ျခင္း မဟုတ္ေပ။ တနည္း တိုးတက္ျခင္းေပတည္း“.....တဲ့။
ဗိုလ္ခ်ဳပ္စကားလဲ ေကာင္းတာပဲ။ဒါေပမယ့္ အေျပာင္းအလဲ လုပ္ဖို ့ တိုက္တြန္းရတဲ့အထဲမွာ စိတ္သေဘာထားေျပာင္းဖို ့ တိုက္တြန္းရတာေလာက္ ခက္ခဲတာေတာ့ ရွိမယ္မထင္ဘူး။လူ႕သဘာ၀ ကိုယ္ႏႈိက္က အေျပာင္း အလဲ ကို ျငင္းဆန္တတ္တယ္။အေလ့အထျဖစ္လာတာ က်င့္သားရလာတာ တစ္ခုဆိုရင္ လြယ္လြယ္နဲ႕ မစြန္႕လႊတ္ခ်င္ဘူး ။စားေနက် အစားအစာ ၊လုပ္ေနက် အလုပ္၊ေနေနက်အရပ္ေတြကို အင္မတန္စြဲလန္းခင္တြယ္ တတ္တယ္။ဒါေၾကာင့္ ျမိဳ႕ကလူေတာေရာက္ရင္ ေနႏိုင္လွ တစ္ပတ္ပဲ။တစ္ပတ္ကေက်ာ္လို ့ ႏွစ္ပတ္ဆို မေနႏိုင္ေတာ့ဘူး။ျမိဳ႕ကိုျပန္ခ်င္ျပီ။ ေတာကလူ ျမိဳ႕ေရာက္ေတာ့ သာေတာင္ဆိုးေသး။တစ္ပတ္ေ၀းလို ့ ႏွစ္ရက္ သံုးရက္ဆိုရင္ပဲ မ်က္စိမ်က္ႏွာ ပ်က္ခ်င္ေနျပီ။အဆင္မေျပဘူး။တညည္းညည္းတညဴညဴနဲ႕ ျပန္ဖို ့ အထုတ္ တျပင္ျပင္ျဖစ္ေနျပီ။လိုက္ပို ့ပါ့မယ္ ေျပာထားတဲ့ၾကားက လူၾကံဳျမင္တာနဲ႕ မ်က္စပစ္ျပီး ေကာက္ေကာက္ပါေအာင္ ထလိုက္၊တစ္ၾကိဳးတည္း ျပန္ေျပးေတာ့တာပဲ။
ဒီလိုနဲ႕ ဘူးခါးေရနဲ႕ ၾကမ္းၾကားေလကို မခြဲႏိုင္ မခြာရက္ျဖစ္တဲ့ လူက ျဖစ္သလို မိုးလင္းလာရင္ လၻက္ရည္နဲ႕အီၾကာေကြးကို လက္လြတ္မခံႏိုင္ ျဖစ္တဲ့လူကလည္း ျဖစ္လာၾကတယ္။ လမ္းေလွ်ာက္ရင္း ရြာထိပ္က အေၾကာ္တဲေလးမွာ အေၾကာ္၀င္၀ယ္ ၊အိမ္ေရာက္ေတာ့ ထမင္းၾကမ္းခဲေဘး ဆားေလပံုျပီး၊အေၾကာ္နဲ႕စားရတာကို နတ္သုဒၶါနဲ႕ မလဲႏိုင္ေအာင္ အရသာေတြ႕တဲ့လူကေတြ႕မယ္။အဆာေျပစားဖို ့ အေရး အိမ္ကေန သံုးေလး မိုင္ေလာက္ေ၀းတဲ့ စာေသာက္ဆိုင္ေကာင္းေကာင္းရွိရာ ကိုယ္ပိုင္ကားနဲ႕ထြက္၀ယ္ ၊အိမ္ေရာက္မွ ေရႊေတာင္ေခါက္ဆြဲတို ့ နန္းၾကီးသုတ္တုိ ့ကို မိသားတစ္စုျမိန္ေရ ရွက္ေရ စားရတာေလာက္ ေကာင္းတာဘာရွိေသးလဲလို ့ စီးကရက္ခဲရင္း ေမးတဲ့ လူက ေမးတယ္။
ကဲ......အဲဒီအေလ့အက်င့္ေပၚမွာ အမွီျပဳျပီး ျဖစ္တည္လာတဲ့ စိတ္သေဘာထားေလာက္ကိုပဲ အေျပာင္းအလဲလုပ္ဖို ့ ၾကိဳးစားၾကည့္မယ္တဲ့၊လြယ္မယ္ထင္းသလား။လံုး၀မလြယ္ဘူး။ထမင္းၾကမ္းသမားကို နန္းၾကီးသုတ္
ေကၽြးၾကည့္။ဟင္..မင္းတို ့ဟာကလည္း ပ်စ္ခၽြဲခၽြဲ ေစးထန္းထန္းနဲ႕၊အလကား ၾကက္သားဖတ္ေတြ ႏွေမ်ာစရာ၊ မနက္စာထမင္းနဲ႕က်မွ အဲဒီ ၾကက္သားဟင္း ထည့္စားလိုက္ျပီးေရာလို ့ ေျပာေတာ့မခက္လား။အဲ.နန္းၾကီးသုတ္
ဆရာကိုေတာ့ ထမင္းၾကမ္းနဲ႕ သြားမလဲခိုင္းပါနဲ႕၊ရိုင္းရာက်ေနပါ့မယ္။
ဒါေပမယ့္ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ဒီလိုစားတဲ့ ေသာက္တဲ့ ကိစၥေလးေလာက္ ေတာင္မွ စိတ္သေဘာထား မေျပာင္းႏိုင္ရင္ ဆင္းရဲတာ ခ်မ္းသာတာ အပထား၊အဲဒီလူ လူညံ့ပဲ ။ေနရာတကာ ပံုေသမွတ္ထားျပီး အေတြးေဟာင္း
၊အက်င့္ေဟာင္းေတြနဲ႕ပဲ တ၀ဲလည္လည္ ျဖစ္ေနလို ့ကေတာ့ လူ႕ေလာက လူ႕ဘ၀ အလွည့္အေျပာင္းေတြကို အလိုက္သင့္ အလ်ားသင့္ လက္ခံက်င့္သံုးႏိုင္တဲ့ အရည္အခ်င္း ရွိမွာမဟုတ္ဘူး။
အေတြးေဟာင္းဆိုတာဘာလဲ?
ခုလုပ္စရာရွိတာ ေရွ႕ဆက္လုပ္ရမွာေတြနဲ႕ ပတ္သက္လို ့ ဘယ္လို လုပ္သင့္တယ္ ၊ဘယ္လိုျဖစ္သင့္တယ္ဆိုတာေတြနဲ႕ ပတ္သက္လို ့ မိမိကိုယ္တိုင္ သူတပါးရဲ႕အေတြ႕အၾကံဳေဟာင္း ၊အျဖစ္အပ်က္ေဟာင္း၊အေလ့အက်င့္ ေဟာင္းေတြေပၚမွာအေျခစိုက္ျပီး ယံုၾကည္၊ယူဆ၊စဥ္းစား၊ဆံုးျဖတ္တာပဲ။လူမွာ အဲဒီအေတြးေဟာင္းေတြ အေျခခိုင္လာရင္ ဘယ္ကိစၥမဆို အမွန္အမွား၊အေကာင္းအဆိုးကို လက္ေတြ႕က်က် ဓမၼဓိဌာန္ ျဖစ္ေအာင္ မစစ္ေဆး ခ်င္ေတာ့ဘူး။အစြဲေတြ ၊ၾကိဳက္တာမၾကိဳက္တာေတြကို ဦးစားေပးလိုလားရင္ လက္ခံျပီးသား။မလိုလားရင္ျငင္းပယ္ျပီးသား ျဖစ္လာတတ္တယ္။လူပုဂိၢဳလ္နဲ႕ ပတ္သက္လာရင္လည္း ၾကိဳတင္ ေဟာကိန္းထုတ္ျပီးသား၊တန္ဖိုး ျဖတ္ျပီးသား ျဖစ္ေနတတ္တယ္။
“ဒီလူ မပါေစနဲ႕၊သူပါရင္ျပႆနာတက္မွာပဲ”
“ဟိုေကာင္ ေရာက္ေနတယ္ဆို၊ဘယ့္နွယ့္လဲ.....မူး၊ရူးလာတာပဲမဟုတ္လား”
“သူေျပာမယ့္စကားဆို လံုး၀ အယံုအၾကည္ မရွိဘူးဗ်ာ”
ဆိုတဲ့ ထင္ျမင္ခ်က္ေတြ ေကာက္ခ်က္ေတြဟာ အဲဒီအေတြးေဟာင္း ပင္စည္ကျဖာထြက္လာတဲ့ အကိုင္းအခက္ေတြေပါ့။
ဒီေနရာမွာ ေျပာတဲ့လူေရာ အေျပာခံရတဲ့လူပါ ႏွစ္ဘက္စလံုးမွာ လူ႕အရည္အခ်င္း၊အဆင့္အတန္းနိမ့္က်ရာေရာက္တယ္။ ေျပာတဲ့လူဘက္ကိုၾကည့္ရင္ ဒီလိုေျပာႏိုင္ဖို ့ ဘယ္ေလာက္မ်ား ၾကိဳးပမ္းအားထုတ္လိုက္ရလို ့
လဲ ၊ျဖစ္ႏိုင္ေျခတို ့၊အလားအလာတို ့၊ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲႏိုင္တာတို ့၊ညွိႏႈိင္းအေျဖရွာတာတို ့ ဘာတခုမ်ားပါလို ့လဲ။သူ႕မွာ အဆင္သင့္ ရွိျပီးသားျဖစ္တဲ့ မွတ္ဉာဏ္ေဟာင္းကို လက္တို ့လိုက္ရံုနဲ႕ ထြက္လာတဲ့အေျဖပဲ။အေျပာခံ ရတဲ့လူ ဘက္ကလည္း ေျပာတဲ့အတိုင္း ျဖစ္ျဖစ္ေနရင္ ကိုယ့္အေလ့အက်င့္ေဟာင္းကို မျပဳျပင္ မေျပာင္းလဲႏိုင္တဲ့အတြက္ ညံ့ဖ်င္းရာက်တယ္။
ဒါ့ေၾကာင့္ စိတ္သေဘာထားေျပာင္းတယ္ဆိုတဲ့ေနရာမွာ ဘက္ရွိလာမယ္ဆိုရင္ ႏွစ္ဦးႏွစ္ဘက္လံုးက ေျပာင္းမွ အဓိပၸာယ္ ရွိမယ္။ မွန္ကန္ျပည့္စံုမယ္။ တစ္ဘက္တည္းကေျပာင္းရံုနဲ႕ေတာ့ အေျခအေန တုိးတက္ ေကာင္းမြန္လာမွာ မဟုတ္ဘူး ။တစ္ဘက္က အရင္လက္ခံလာခဲ့တဲ့ “တစ္”ကို ခု လက္မခံထားေတာ့ပဲ ေျပာင္းသြားပါျပီတဲ့၊ဒါေပမယ့္ က်န္တဲ့တဖက္က “တစ္“ မဟုတ္ရင္ “ႏွစ္” ျဖစ္ရမွာေပါ့ဆိုျပီး မူေသကိုင္ထားမယ္ဆိုရင္
ေျပလည္မွာမဟုတ္ဘူး။တစ္မဟုတ္ရင္ႏွစ္ျဖစ္ႏိုင္သလို သံုး၊ေလး အစရွိသျဖင့္ ျဖစ္ႏိုင္တယ္။ဒါတင္မက ႏွစ္ပိုင္းတပိုင္း တ၀က္ လဲျဖစ္ႏိုင္တာပဲ။ျဖစ္ႏိုင္ေခ်ေတြ ေျပာင္းလဲသြားႏိုင္တဲ့ အလားအလာေတြ အမ်ားၾကီးပဲ။
တကယ္ေတာ့ အေတြးေဟာင္းေတြကို စံုမက္ဖက္တြယ္ျပီး စိတ္သေဘာထား အေျပာင္းအလဲမလုပ္ႏိုင္တာ ဘာ့ေၾကာင့္လဲလို ့ ဆန္းစစ္ၾကည့္ရင္ ကိုယ့္အယူအဆနဲ႕ကိုယ္ မွန္တယ္ထင္ေနတုန္းမို ့ မေျပာင္းႏိုင္တာက တခ်က္၊သူက မွန္တယ္ထင္ေနသမွ် ေျပာင္းမွာမဟုတ္ဘူး။ေနာက္တခ်က္က ကိုယ့္ကိုယ္ကို မမွန္မွန္းမသိေသးလို ့ မေျပာင္းႏိုင္တာ၊သူက မမွန္မွန္း သိလာတဲ့အခါ ေျပာင္းလဲဖို ့ ၾကိဳးစာခ်င္ၾကိဳးစားႏိုင္တယ္။ဆိုးတာက
မမွန္မွန္းသိေပမယ့္ မထူးေတာ့ပါဘူးဆိုျပီး တမင္ မေျပာင္းလဲပဲေနတာ ၊ေျပာင္းလိုက္ရင္ အရံူးေပး၊အညံ့ခံရာေရာက္မွာ၊အရွက္ကြဲမွစိုးလို ့ မေျပာင္းပဲတင္းခံေနတာ။အဆိုးတကာ့အဆိုးဆံုးကေတာ့ နဂိုကတည္းက
အျငိဳး၊အာဃာတ ၾကီးၾကီးမားမား ရွိေနလို ့ ၊သူျဖဴရင္ ငါမည္းမယ္ဆိုျပီး မ်က္စိမွိတ္ စံုကန္ျငင္း၊လက္သင့္မခံႏိုင္၊သေဘာထားမေျပာင္းႏိုင္ ျဖစ္ေနတာမ်ိဳးပဲ။
အဲဒီအေတြးေဟာင္းေတြကို အေသဆုပ္ျပီး အေျပာင္းအလဲမလုပ္ႏိုင္တဲ့သူဟာ ဘ၀မွာတိုးတက္မႈမရွိႏိုင္သလို ေစ့စပ္ညွိႏိႈင္းလို ့ မရႏိုင္ ၊ဗဟုသုတနယ္ မက်ယ္ႏိုင္ဘူး၊စိတ္သေဘာထား မၾကီးႏိုင္ဘူး။အဆံုးစြန္
ေျပာရရင္ တရားသံေ၀ဂလည္းမရႏိုင္ဘူး။ဒါ့ေၾကာင့္ ေရာ့စကိုဒရမၼာန္က “ဉာဏ္အေျမာ္အျမင္နဲ႕သတၱိအရာမွာ သာေအာင္လုပ္ျပီး စိတ္သေဘာထားကို ေျပာင္းလိုက္စမ္းပါ ” လို ့ဆိုခဲ့တာေပါ့။ ဟုတ္တယ္ ၊ပညာဉာဏ္
အေျမာ္အျမင္ရွိမွ စိတ္သေဘာထားေျပာင္းလဲလို ့ရတာ။သတၱိရွိမွလည္း ေျပာင္းလဲလို ့ရတာပါ ။ လူသတ္ရဲပါတယ္ဆိုတဲ့သတၱိနဲ႕ အယူအဆေဟာင္း အေတြးေဟာင္းေတြကို စြန္႔လႊတ္ႏိုင္တယ့္ သတၱိ၊ ဘယ္ဟာက
သတၱိ အစစ္ျဖစ္တယ္၊ဘယ္သတၱိက ပိုအင္အားၾကီး ပိုေျပာင္ေျမာက္တယ္ဆိုတာ လက္ညိဳးတေထာင္ ျပည့္ေအာင္ လိုက္ျဖတ္ခဲ့တဲ့ အဂုၤလိမာလ က သက္ေသျပခဲ့ျပီးျပီ။
ေနာက္ ဉာဏ္အေျမာ္အျမင္ကိစၥမွာလည္းၾကည့္အုန္း ။ ဗုဒၶ ကိုသတ္မယ္ဆိုျပီး အဂုၤလိမာလ ကအေျပးလိုက္ေတာ့ မမွီႏိုင္ေအာင္ ျဖစ္ေနတဲ့အခါ “ရွင္ၾကီးေဂါတမ ဘာျဖစ္လို႔ ဒီေလာက္ေျပးေနရတာလဲ၊ေသမွာေၾကာက္
သလား” လို ့ေမးတယ္။အဲဒီေတာ့ ဗုဒၶ ကခပ္ေအးေအးပဲျပန္ေျပာလိုက္တယ္။
“အဂုၤလိမာလ ငါမေျပးဘူး၊ ငါကရပ္ေနတယ္၊သင္သာေျပးေနတာ။
သင္ဟာ ခုမွေျပးတာမဟုတ္ဘူး၊ သံသရာတေလွ်ာက္လံုးေျပးခဲ့ရတယ္
ေနာက္ ဘယ္ထိေအာင္ သင္ေျပးေနအုန္းမွာလဲ” တဲ့။
ဘာမွ ရွည္ရွည္ ေ၀းေ၀း ေျပာလိုက္တာမဟုတ္ဘူး။ စကားကတိုတိုေလးရယ္။ဒါေပမယ့္ အဲဒီစကားတိုတိုေလးေၾကာင့္ပဲ အဂုၤလိမာလ မွာ ဉာဏ္အေျမာ္အျမင္ အၾကီးအက်ယ္ ႏိုးၾကားျပီး စိတ္သေဘာထား ေျပာင္းလဲ သြားတယ္။လက္ထဲကဓားကိုခ် ၊လက္ညိဳးပန္းကံုးၾကီးကို စြန္႕ပစ္ျပီး ဗုဒၶ ရဲ႕အဆံုးအမမွာ တည္ခဲ့တယ္။
ဒါပါပဲ ။စိတ္သေဘာထားေျပာင္းတယ္ဆိုတာ ဉာဏ္အေျမာ္အျမင္နဲ႕သတၱိအားေကာင္းရင္ စကားတခြန္းနဲ႕လည္း ေျပာင္းလဲသြားႏိုင္တယ္။စာတပုဒ္ ၊ျမင္ကြင္းတကြက္ေၾကာင့္လည္း ေျပာင္းလဲႏိုင္တယ္။ဒီလိုေျပာင္းလဲ
ခဲ့ၾကတာ လူ႕သမိုင္းတေလွ်ာက္မွာ သက္ေသျပစရာ အမ်ားၾကီးပါ။ ဉာဏ္အေျမာ္အျမင္ကလည္းမရွိ ၊သတၱိအင္အားကလည္း ခပ္ႏုံႏုံ ျဖစ္ေနလို ့ကေတာ့ စေလဆရာ ဦးပုညေရးခဲ့သလို-
“၀ထၱဳနိပါတ္၊ပိဋကတ္ႏွင့္၊လွ်ာျပတ္ေအာင္ ေဟာေသာ္လည္း၊ေဟာရင္းသာ ပ်ံေတာ္မူမည္။
ဆန္ျဖဴျဖဴ တခြက္မွ် ထြက္မည့္ပံု ေပၚမွာမဟုတ္ဘူး” ဆိုတာပဲ။

ဒီေတာ့လည္း အေတြးေဟာင္း၊စိတ္သေဘာထားေဟာင္းေတြရဲ႕ ခိုင္းေစခ်က္အရ လက္ညိဳးတေထာင္ျပည့္ႏိုးျပည့္ႏိုး ေမွ်ာ္ကိုးရင္း သံသရာေတာနက္ၾကီးထဲမွာ ဓားတရမ္းရမ္းနဲ႕ မနားတမ္းေျပးေနမယ့္အစား
စိတ္သေဘာထားေလးေတြေျပာင္းၾကည့္လိုက္ပါ။မြန္ျမတ္တဲ့ ကိုယ္က်င့္တရားနဲ႕အတူ ကမၻၻၻာေလာကၾကီးရဲ႕ ေကာင္းၾကိဳးခ်မ္းသာေတြကို ပိုင္ဆိုင္ႏိုင္ ခံစားႏိုင္လာမွာေပါ့။





ျမင့္စိုးလႈိင္ ဧ။္ “စကားေနာက္တရားပါ(၂)” မွေကာက္ႏုတ္ပါသည္။
ဒီေတာ့ကၽြန္ေတာ္ေျပာခ်င္တာကအျမင္ေလးေတြပါနဲနဲေလာက္ေျပာင္းၾကည့္ပါ
အားလံုးအဆင္ေျပပါလိမ့္မယ္
forward.ထဲကကူးယူထာတာပါ။ကြ်န္ေတာ္ဖတ္ဖိုု႔

No comments: